physicaltherapy.co.il

פיזיותרפיה לכתף - לא רק בעיה של ספורטאים


פיזיותרפיה כתף

טווח תנועה בא על חשבון יציבות- והכלל הקינסיולוגי הבסיסי הזה מוכיח עצמו כנכון במיוחד במקרה של מפרק הכתף




בעיות כתף מהוות עד ל-20% מכלל הפניות של מכון פיזיותרפיה ממוצע. פיזיותרפיסטים בתחומי ספורט מסויימים, כמו הרמת משקולות, טניס, כדורסל, אתלטיקה כבדה ועוד ועוד, מבלים חצי מחייהם המקצועיים בדאגה למפרק היחיד הזה.

פיזיותרפיה לכתף היא התמחות שלמה (ולא מעטים הספרים שנכתבו ועוד יכתבו בנושא). אנחנו נתמקד דווקא במה שקורה לפני- המצבים השכיחים שמביאים לפניה אל מכון פיזיותרפיה המתמחה בשירותי פיזיותרפיה לכתף.



סוגי ספורט שגורמים לפציעות

פגיעות כתף יכולות להתרחש בכל סוג של פעילות גופנית. פיזיותרפיסטים מנוסים בתחום יודעים לספר על טיפול בפציעות כתף של רוכבי אופניים, ק
ופצים לגובה ואפילו אצנים.
עם זאת, באופן טבעי הסיכון של ספורטאים המשתמשים בפלג גוף עליון הרבה יותר גבוהה. שיעור פציעות הכתף משתנה במחקרים שונים, אולם באופן כללי קבוצות הסיכון כוללות:

  • מניפים אולימפיים (אין הכוונה לאימון חובבני בחדר כושר. שיעור פציעות הכתף באימוני משקולות חובבנים נמוך מאוד בהשוואה לתחומי ספורט אחרים בהם נעשה שימוש בפלג גוף עליון).
  • משחקי כדור כגון כדורסל, כדוריד, כדורעף.
  • אתלטיקה כבדה- הטלה מכל סוג שהוא (כידון, כדור ברזל, דיסקוס וכו')
  • התעמלות אומנותית, יותר בגברים (עד פי 5 מבמתעמלות).
  • שחיה.


אוקיי, אז נחליף סוג ספורט...

ממש לא! פעילות גופנית היא פעילות בריאה: טכניקה נכונה יכולה למזער עד למינימום את הסיכון לפציעות. בכל מקרה בפעילות גופנית מדורגת, במיוחד כזו המכילה גם עבודה על מרכיבי הכושר האירוביים, הרבה יותר תועלת מנזק. הפתרון הוא הרבה יותר עדין- במקום להמנע כליל מסוגי הספורט הללו (שחלק מהם, כמו השחיה לדוגמא, הם בין סוגי הפעילות הגופנית המומלצים ביותר לקהל הרחב), צריך לשמור על שני כללי יסוד.

חימום קריר- החימום הוא הכלי החשוב ביותר להקטנת הצורך בטיפולי
פיזיותרפיה לכתף, בהווה ובעתיד. פיזיותרפיסטים רבים מדגישים את חשיבות החימום, אולם חוסר הבנה בסיסי של מתאמנים רבים מוביל אותם הרחק מחימום נכון. המטרה בחימום אינה לחמם את כל הגוף. אדרבא, מחקרים הוכיחו כי פעילות השרירים והמערכת הקרדיו-ווסקולרית טובה יותר בתנאי טמפרטורה נוחים, בלא שנרגיש חום. המטרה אם כן אינה להזיע, אלא להניע בצורה חזרתית ומדורגת את חלקי הגוף שישתתפו בפעילות הגופנית, במקרה שלנו, הכתף. ה"חום" שאנו מרגישים הוא סימן לזרימת דם מוגברת לאזור, המכונית על ידי פיזיותרפיסטים "היפרמיה הכנתית". זרימת הדם המוגברת הזו מקטינה משמעותית את הסיכון לפציעות כתף שונות.

מתיחות- גם שלא במסגרת
מכון פיזיותרפיה, מתיחות צריכות לתפוס מקום של כבוד בשגרת האימונים שלכם. כדי לבצע מתיחות לפני ואחרי אימון, אולם הדגש העיקרי הוא דווקא לפני. שוב, הכוונה היא לאו דווקא לגרום לכאב עצמי וסבל. המטרה היא למתוח את האלמנטים האלסטיים בשריר וכן מרכיבי רקמת חיבור כמו גידים ורצועות. מפרק "מתוח" הוא בעל סיכון נמוך יותר לקריעות, דלקות ונקעים.

נכון, חימום ומתיחות הם לא בגדר "חידוש", ואף מכון פיזיותרפיה לא יצליח לשווק ספר רב מכר על בסיס שני אלה. עם זאת, מחקר אחר מחקר מוכיחים כי שני המרכיבים ה"פשוטים" הללו הם החשובים ביותר למניעת פציעות בכל המפרקים, ובמפרק הכתף במיוחד.
 



19/12/2013    המאמר עודכן בתאריך 19/12/2011    physicaltherapy.co.il
פורום פיזיותרפיה

© זכויות יוצרים – מאמר זה מובא על ידי אתר physicaltherapy.co.il, הינו בבעלותו הבלעדית והשימוש בו כפוף לתנאי השימוש המפורטים באתר. למען הסר ספק, מובהר בזאת כי אין לצלם ו/או לשכפל ו/או להעתיק ו/או לפרסם ו/או להעביר מאמר זה, או חלקים ממנו, לאף גורם. הפרת האמור לעיל בכל אופן או צורה אסורה בהחלט. בעלי המאמר יפעלו וינקטו בכל הצעדים המשפטיים העומדים בפניהם בכל מקרה של הפרה של תנאים אלו. במידה ואתם מעוניינים להשתמש בתכנים או חלק מהם – פנו אלינו דרך טופס יצירת קשר


Copyright © 2018 physicaltherapy.co.il כל הזכויות שמורות
אתר פיזיותרפיסטים מציג בפניכם מידע ועסקים מומלצים מתחום פיזיותרפיה
דברו עוד היום עם פיזיותרפיסט מומחה
אנחנו עובדים עם פיזיותרפיסטים מובילים בישראל - השאירו פרטים ונדאג להפנות אליכם את הטובים ביותר

שם מלא:
טלפון:
אימייל:
יישוב:
אנחנו לא נשלח אליך SPAM לאימייל, המספר יעבור לספקים מומלצים בלבד!