physicaltherapy.co.il

הגישה האקטיבית של טיפולי פיזיורפיה בכאבי גב


 
שי גרינברג ממכון פיוזיולייף, מסביר כיצד יש לטפל בבעיות גב בצורה נכונה



בין 60 ל-80% מאוכלוסיה הבוגרת יסבלו כאבי גב תחתון במהלך כל שהוא של חייהם. הכאב מופיע בשתי צורות: כאב גב חריף עם הקרנה לגפיים שנמשך עד 8 -6 שבועות. כאב זה מגביל מאוד את החולה. 

בשלב זה הטיפול המומלץ הוא תרופות נגד כאב, ומנוחה. הצורה השניה ההינה כאב הכרוני, שמורגש בעיקר בגב התחתון. 

כאב פחות מגביל אך נמשך זמן רב יותר למשך של מספר  חודשיים ולרוב  חוזר שנית. ישנן מספר אסטרטגיות לטיפול בכאב גב הכרוני. טיפול פיזיותרפי מנאולי, כירופרקטי, וטיפול אקטיבי באמצעות תרגילים.
כאבי גב

מה היא הגישה האקטיבית?


השיטה האקטיבית כוללת  ביצוע תרגול גופני על מנת לבצע תנועתיות של חוליות עמוד השדרה, חיזוק   והגמשה של שרירי הגב, תרגול  השרירים המייצבים של עמוד השדרה, והבטן. שיפור המצב הגופני הכולל, חיזוק שרירים כללי ושיפור כושר גופני.

מחקרים שבדקו את אנשים שסובלים מכאבי גב תחתון מצאו קשר ישיר בין משך הזמן שהם סבלו מכאבים למצב הגופני שלהם. ככול שכאב נמשך זמן רב יותר  חלה ירידה כוח שרירי הגב במסה שלהם ובבקרה העיצבית על שרירי הגב.

תרגול גופני לא רק ישפר את המצב הגופני  ושיפחית את הכאב, אלה ימנע חזרה של הכאבים בעתיד.


מה היא השפעת התרגול האקטיבי על המטופל?


ישנם שני סוגים של מדדים: מדדים סוביקטיבים (שמבוססים על דיווח מהמתאמן ) שבהן דווח על ירידה בכאב, שיפור בפעילות היום יומית, שיפור במצב הרוח.

הסוג השני כולל בדיקות אובייקטיביות מצאו: שאימון גופני שיפר את כוח שרירי הגב , את טווח התנועה של המפרקים, שיפר את השליטת המערכת העצבית על תפקוד השרירים, לא רק השרירים תפקדו טוב יותר הם, העבירו פחות אותות של כאב למוח.
 

מה  היא יעליות הגישה האקטיבית ביחס לשאר הטיפולים?


על נושא זה נערכו מספר רב של מחקרים באופן כללי דיווחו שבשלב הכרוני של הכאב, הטיפול האקטיבי היה יעיל בדומה לטיפול הפיזיותרפי הסטנדרטי ובטווח הארוך  היה יעיל יותר במניעת  החזרה של כאבי הגב.


האם כל החולים יכולים  להשתתף בתרגול אקטיבי?


בכל המחקרים שבוצעו דווח על שיעור השתתפות והתמדה גבוהים  מעל 80% . מפתיע אבל כאשר רצו לצורך המחקר לשנות את הטיפול לטיפול פסיבי יותר, החולים סירבו להפסיק להתאמן מתוך מודעות לשיפור בכאב. עיקר המחסום לביצוע פעילות  אקטיבית הינו המחסום הפסיכולוגי, הפחד של ביצוע התנועה. לכן המלצה לביצוע פעילות גופנית ישנה חשיבות גם במישור הפסיכולוגי.  
 

איזה תרגול מומלץ?


ישנם שלושה סוגי פעילות שנמצאו כמועילים:

1.תרגול לשיפור כוח שרירי הגב הגדולים.
2.תרגול לשיפור תפקוד השרירים העמוקים  המייצבים.
3.תרגול לשיפור הכושר האירובי. (הליכה, אופניים)


מה מבין שלוש  השיטות מומלץ?


לתרגול חיזוק שרירי הגב הגדולים ישנה תמיכה מדעית החזקה ביותר והוא גם משפיע בזמן הקצר יותר 4 שבועות. לתרגילים לשיפור תפקוד השרירים המייצבים ישנה תמיכה חלקית,  עיקר ההשפעה במניעת  החזרה של כאבי הגב.

תרגול אירובי  גם הוא גרם להטבה במצב החולים, אולם לא ברור מה הוא המנגנון שבו הוא משפיע.

מפתיע אבל  כאשר שילבו בין התרגילים המיועדים לשיפור השרירים הגדולים עם המייצבים לא היה תועלת נוספת  בהוספה של אימון המייצבים.  ישנם משתנים רבים המשפעים על בחירת סוג התרגול כגון: גיל המתאמן, משך זמן הכאב, כושר גופני,  ומה הוא הרקע לכאב.


האם  תרגול כגון פילאטיס או פלדנקרייז יעיל?


בכול השיטות לאימון גופני ישנם תרגילים טובים. אולם  לא כל תרגיל מתאים לכל מטופל. לפני תחילת התרגול יש לבצע בדיקה גופנית (על ידי פיזיותרפיסט)  על מנת  לאבחן איזה תרגילים מתאימים לכל מטופל. מחקר שבוצע על ידי מכון מקנזי הוכיח בצורה משמעית שלבחירת התרגילים וכיוון התנועה ישנה חשיבות משמעותית בתוצאות האימונים.


כמה פעמים בשבוע יש  להתאמן?


מחקרים הוכיחו, שפעמיים בשבוע אימון קבוצתי מספיק בשביל   להשיג שיפור. לתרגול 3 פעמים בשבוע לא היה ערך נוסף.


מה עצימות האימונים?


התוצאות הטובות ביותר הושגו שהאימון היה הדרגתי,  מתרגילים בשכיבה על הגב, עמידת 6 ושימוש באביזרים שונים.  לאימון בדרגת קושי  גבוהה לא גרם לשיפור בתוצאות האימון.


אחרי כמה זמן מרגישים הקלה בכאב?


השינויים הפיזיולוגים מתחילים להתרחש כעבור 4 שבועות אולם ירידה משמעותית בסימפטומים מתחילה להתרחש כעבור 6 שבועות. תוכנית סטנדרטית נמשכת בין 8 ל12 שבועות.
 

הטיפ של שי - יש להתאמן פעמיים בשבוע ולעלות את דרגת הקושי באימון באופן הדרגתי




המאמר נכתב על ידי שי גרינברג
שי הוא פיזיותרפיסט ומנהל מכון פיזיולייף, מכון פיזיותרפיה מתקדם.
הנדיב 71, הרצליה, טלפון 09-9545559 ,    052-3735038



28/03/2013    המאמר עודכן בתאריך 28/03/2011    physicaltherapy.co.il
פורום פיזיותרפיה

© זכויות יוצרים – מאמר זה מובא על ידי אתר physicaltherapy.co.il, הינו בבעלותו הבלעדית והשימוש בו כפוף לתנאי השימוש המפורטים באתר. למען הסר ספק, מובהר בזאת כי אין לצלם ו/או לשכפל ו/או להעתיק ו/או לפרסם ו/או להעביר מאמר זה, או חלקים ממנו, לאף גורם. הפרת האמור לעיל בכל אופן או צורה אסורה בהחלט. בעלי המאמר יפעלו וינקטו בכל הצעדים המשפטיים העומדים בפניהם בכל מקרה של הפרה של תנאים אלו. במידה ואתם מעוניינים להשתמש בתכנים או חלק מהם – פנו אלינו דרך טופס יצירת קשר


Copyright © 2019 physicaltherapy.co.il כל הזכויות שמורות
אתר פיזיותרפיסטים מציג בפניכם מידע ועסקים מומלצים מתחום פיזיותרפיה
דברו עוד היום עם פיזיותרפיסט מומחה
אנחנו עובדים עם פיזיותרפיסטים מובילים בישראל - השאירו פרטים ונדאג להפנות אליכם את הטובים ביותר

שם מלא:
טלפון:
אימייל:
יישוב:
אנחנו לא נשלח אליך SPAM לאימייל, המספר יעבור לספקים מומלצים בלבד!